Завдання вчителя не доносити істину, а вчити її знаходити. Дитину спочатку потрібно зацікавити, навчити хотіти й прагнути, а вже потім — знати й уміти. Процес навчання є своєрідним процесом самостійного «відкриття» учнем уже відомих у науці знань. Одним із шляхів реалізації цієї ідеї є впровадження ідей продуктивного навчання на уроках математики з метою розвитку творчої самодостатньої особистості, громадянина України, успішної в житті людини.
ПРОВІДНА ПЕДАГОГІЧНА ІДЕЯ ДОСВІДУ
Розвиток творчої особистостіформування математичних компетенцій як складової життєвих компетентностей учнів засобами продуктивного навчання, націлених на забезпечення успіху навчання за рахунок власної діяльності школярів, розкриття творчих ресурсів і потенційних можливостей, у сукупності сприяють підвищенню ефективності уроків математики.
Проблеми сучасної освіти в Україні полягають у тому, що знання, вміння й навички, які формуються у школярів, не передбачають подальше їх застосування в різних сферах суспільного життя. У зв’язку з цим пріоритетне значення надається сьогодні освіті, яка забезпечує відповідність особистості випускника сучасним вимогам суспільства. Сучасна школа як соціально-педагогічна система покликана забезпечити досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості й сучасним вимогам суспільства. Перед школою стоїть завдання: допомогти учням в оволодінні технологіями життєтворчості, створити умови для розкриття потенціалу самопізнання, самооцінки, самоактуалізації, саморегуляції, самоконтролю, інтеграції в соціокультурний простір. І саме розвиток вмінь застосування теоретичних знань на практиці подолає розрив між освітою і життям. Реальність стрімко змінюється: суспільство інформатизується. Україна все більше інтегрується в світовий простір. Ці фактори ставлять перед освітою інші завдання, ніж 12 років тому. Держстандарти і навчальні програми мають відповідати вимогам часу, тобто в них мають бути закладені найновіші досягнення науки, технологій, педагогічної думки, новий освітній зміст.
Актуальність і перспективність досвіду. Національна Доктрина розвитку освіти України серед основних завдань реформування школи виокремлює створення умов для впровадження в навчально-виховний процес науково-методичних досягнень та сучасних педагогічних технологій. Педагогічна система базується на інноваційній діяльності, формуванні й розвитку загальнолюдських цінностей, розкритті потенційних можливостей учасників навчально-виховного процесу, самореалізації особистості. Підвищенню ефективності розвитку математичних і життєвих компетенцій учнів сприяє впровадження системи діяльності, що базується на дослідженні проблем і ситуацій, на основі самостійного вибору, оцінки, визначенні ступеня корисності для особистих потреб і цілей.
Програма. Навчальна програма для учнів 5 — 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів / Програму підготували: М. І. Бурда, Ю. І. Мальований, Є. П. Нелін, Д. А. Номіровський, А. В. Паньков, Н. А. Тарасенкова, М. В. Чемерис, М. С. Якір.
Міністерство освіти і науки України. – Київ, 2012, зі змінами 2015.
Рівень стандарту.За навчальною програмою
рівня стандартунавивчення
математикиу11класах
відводиться105
годин. Програма передбачає
як сумісне,
так
іроздільне вивчення
геометрії та
алгебри іпочатків аналізу.
Новим у вивченні
алгебри 9 класу є виокремлення таких змістових одиниць:
-Числові проміжки. Об'єднання та переріз числових
проміжків.
-Випадкова подія. Ймовірність випадкової події.
-Статистичні дані. Способи подання даних. Частота.
Середнє значення.
Нова програма з
геометрії для 9 класу 12-річної школи суттєво відрізняється від попередньої (як
структурно так і за змістом). Передбачається вивчення шести різних тем.
1.Розв'язування трикутників. 2.Правильні многокутники. 3.Декартові координати на площині. 4.Геометричні перетворення. 5.Вектори на площині. 6.Початкові відомості зі стереометрії.
Рівень стандарту. Мета навчання математики на рівні стандарту це,
насамперед, оволодіння загальною математичною культурою, вироблення так званого
математичного стилю мислення, тобто вміння класифікувати об’єкти, вміння
встановлювати закономірності, виявляти зв’язки між різними явищами, вміння
приймати рішення тощо. Формування навичок застосування математики є однією із
головних цілей викладання математики. Дієвим засобом реалізації прикладної
спрямованості шкільного курсу математики є широке систематичне застосування
методу математичного моделювання протягом усього курсу. Це стосується введення
понять, виявлення зв’язків між ними, характеру ілюстрацій, доведень, системи
вправ і, нарешті, системи контролю. Інакше кажучи, математики треба так
навчати, щоб учні вміли її застосовувати. Математика, 10 клас (рівень стандарт)
Шановні учителі пропонуємо вашій увазі програму для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти)
Управління освіти і науки Запорізької обладміністрації Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти провів ІІІ етап 53 Всеукраїнської олімпіади з математики 2012 - 2013 року. Вашій увазі пропонуються завдання з обласної олімпіади та їх розв'язки.